( Ostatnia aktualizacja 17 listopada 2020)
Developing Educators of Refugees and Migrants
ERASMUS+ Training Course
Rozwój wychowawców uchodźców i migrantów
Szkolenie ERASMUS +
Wprowadzenie do kursu
Liczba uchodźców co roku osiąga nowy szczyt. Imigranci są generalnie traktowani jako uchodźcy. Kraje przesiedleńcze próbują powstrzymać dodatkowy napływ uchodźców i migrantów zgodnie z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi azylu. Rządy wykorzystują moc ustawodawczą, aby ułatwić i przyspieszyć deportację osób, którym odmówiono azylu. Niektóre kraje przyjmują dużą liczbę uchodźców i migrantów, podczas gdy niektóre kraje przyjmują wysoki odsetek uchodźców w porównaniu z ich populacją. Ten nieoczekiwany napływ wpływa na wzrost liczby ludności w krajach przyjmujących. Ponadto osoby ubiegające się o azyl na ogół ubiegają się o pobyt w krajach rozwiniętych.
Większość uchodźców ma mniej niż 35 lat, a niewielki odsetek ma formalne kwalifikacje zawodowe. Punktem krytycznym jest integracja uchodźców i migrantów z podstawowymi aspektami życia w kraju przyjmującym. Zatrudnienie jest najważniejszym czynnikiem dla ich pomyślnej integracji ze społeczeństwem. Koncentrując się przede wszystkim na problemie zatrudnienia, nie należy ignorować faktu, że integracja uchodźców i migrantów z różnych środowisk kulturowych i religijnych bez umiejętności językowych lub umiejętności przenoszenia. Dlatego oferowanie zatrudnienia uchodźcom i migrantom wymaga wykonania fundamentalnego zadania. To jest „edukacja”. Istnieje potrzeba zapewnienia takiej możliwości, począwszy od umiejętności językowych, umiejętności i doświadczenia zawodowego. Zapewnienie kursów językowych i kursów integracji kulturowej pomaga obniżyć bariery w zatrudnianiu uchodźców. Po doskonaleniu umiejętności językowych będą mieli więcej szczęścia do udziału w programach szkolenia zawodowego i formalnych kwalifikacjach akademickich. Istnieje również konieczność włączenia uchodźców i migrantów w wieku poniżej 18 lat do systemu szkolnego.
Przepisy różnią się w poszczególnych krajach, ale dzieci muszą na ogół ukończyć 10 lub 12 lat szkoły. W zależności od szkoły, do której uczęszczają, dzieci uchodźców uczęszczają na zajęcia integracyjne. Ponadto zadanie to podejmują również placówki kształcenia dorosłych. Istnieją specjalne programy, które wspierają dorosłych w powrocie do szkoły w celu uzyskania podstawowego dyplomu. Skuteczna edukacja dzieci uchodźców jest skomplikowana ze względu na różny wiek i różne pochodzenie szkolne. Chociaż nauczyciele mają wysokie kwalifikacje w zakresie edukacji formalnej i edukacji dorosłych, środowisko wymaga specjalnych kompetencji w nauczaniu różnych kultur.
Nauczyciele mają duże doświadczenie w swoich dziedzinach, dzięki czemu z łatwością mogą uczyć wiedzy i terminologii z dowolnego kierunku, jaki zamierzają uchodźcy. Poza tym ich edukacja będzie bardziej efektywna, jeśli będą mieli informacje o problemach uchodźców i migrantów na świecie, a więc o trudnościach tych uczniów na zajęciach.
Cel kursu
Ten kurs ma na celu dostarczenie podstawowej wiedzy i informacji legislacyjnych nauczycielom pracującym z uczniami i uczniami o różnym pochodzeniu kulturowym i edukacyjnym.
Podczas kursu
Uczestnicy będą
• poznawać przepisy dotyczące azylu i migracji
• poznawać kryzys uchodźczy
• nauczą się radzić sobie z trudnościami uczniów - uchodźców i imigrantów
• nastąpi wymiana doświadczeń i wielokulturowych praktyk
• nauczą się współpracować ze społeczeństwem poprzez działania i projekty
• będą odwiedzać środowisko edukacyjne uchodźców i migrantów
Po kursie
Uczestnicy będą
• lepiej zrozumieć pojęcia dotyczące azylu i migracji
• mieć informacje o przepisach
• mieć informacje o światowych danych dotyczących uchodźców
• mieć okazję przenieść swoje nauczanie na wyższy poziom, wykorzystując podstawy do budowania bardziej efektywnego środowiska dla uchodźców i migrantów w klasie
Konspekt szkolenia
Dzień 1
• Rejestracja i powitanie
• Dyskusja o kryzysie uchodźczym
- Zadanie dla uczestników: przygotowanie prezentacji na temat kryzysu uchodźczego z każdego kraju
na dzień 5
• Wykład: Słowniczek dotyczący migracji
- wyjaśnienie pojęcia uchodźcy (za pomocą słownika)
- przestudiowanie terminów w różnych dokumentach organizacji międzynarodowych
- Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR), Międzynarodowa Organizacja ds.
Migracji (IOM), UE, Dyrekcja Generalna ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych, Europejska Sieć Migracyjna
Nota z wykładu: „Glosariusz KCA na temat migracji” (do rozprowadzenia na zajęciach)
Dzień 2
• dostarczenie zwięzłych informacji na temat rozporządzenia Dublin-III w sprawie UE i poprzednich zgrupowań
uchodźców
• Wykład: Ustawodawstwo dotyczące imigracji i azylu
• Podstawowe teksty:
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, 1948
- Konwencja dotycząca uchodźców z 1951 r
- Protokół z 1967 roku
- Inne instrumenty
• Prawodawstwo w UE:
- Traktat z Amsterdamu z 1997 r
- Wiedeński plan działania, 1998
- Rada Europejska w Tampere, 1999
- Wspólny europejski system azylowy (WESA)
- Program haski, 2005
- Traktat lizboński, 2009
• Rozporządzenie Dublin:
- Reforma systemu dublińskiego
• Rozporządzenie EURODAC:
- system biometryczny Eurodac (europejski system daktyloskopijny)
• Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO)
• Plany UE na przyszłość dotyczące azylu
- Nowe zasady azylu
- Nowy unijny pakt migracyjny
- Agencja UE ds. Azylu
Nota z wykładu: Broszura „Ustawodawstwo UE w zakresie imigracji i azylu” (do rozprowadzenia na zajęciach)
Dzień 3
• zbadanie procesu ubiegania się o azyl
• badanie praw podstawowych po posiadaniu pozwolenia (życie prywatne i prawa rodzinne, edukacja dzieci,
opieka zdrowotna, dostęp do rynku pracy, prawa socjalne)
• Wizyta w szkole (edukacja formalna lub dla dorosłych)
- Centrum Rehabilitacji Migrantów-Uchodźców Czerwonego Krzyża / Półksiężyca: język, malarstwo, hafty,
fryzjerstwo, kursy gotowania
Dzień 4
• Wykład: Krajowe dane dotyczące migracji i uchodźców
• Raport o migracji i uchodźcach na świecie i wybranych krajach
• zrozumienie danych dotyczących migracji i uchodźców
• nauczenie się identyfikowania i wyjaśniania osób migrowanych
• przestudiowanie informacji o uchodźcach na całym świecie uzyskane od Wysokiego Komisarza Narodów
Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR)
- Baza danych statystyk ludności UNHCR
- Zainteresowane populacje UNHCR
• poznanie aktualnej sytuacji w UE-28, porównując ludność zagraniczną i rodzimą
• przeanalizowanie danych krajowych uzyskanych z Eurostatu
- dane Eurostatu
• porównanie danych Worldbank
- Populacja uchodźców według kraju lub terytorium azylu
- Populacja uchodźców według kraju lub terytorium pochodzenia
• Baza danych informacji o azylu
- Baza danych zarządzana przez Europejską Radę Uchodźców i Wygnańców (ECRE)
Nota z wykładu: „Raport KCA na temat migracji i uchodźców - dane o kraju” (do rozdania na zajęciach)
Dzień 5
Wykład: Kryzys uchodźczy
- podzielenie się przyszłymi poglądami na ten temat
Co to jest kryzys migracyjny?
- Migrant ekonomiczny
- Strefa Schengen:
- System Informacyjny Schengen:
· Co robi UE?
- Ratowanie życia, zwalczanie pierwotnych przyczyn migracji, ograniczanie przepływów, ochrona granic,
otwieranie bezpiecznych ścieżek, okazywanie solidarności w kraju i za granicą
· wojna domowa w Syrii
· Zaproszony mówca
- Uchodźca, który uczestniczył w kursie
- Wychowawca pracujący z uchodźcami i migrantami
· Narodowe prezentacje grup krajów dotyczące kryzysu uchodźczego
Nota z wykładu: „KCA Migration and Refugee Report - Refugee Crisis” (do rozdania na zajęciach)
Docelowi odbiorcy
• Nauczyciele (szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie i licea, zawodowe, dla dorosłych, specjalne
potrzeby)
• Trenerzy nauczycieli
• Wszyscy poszukujący rozwoju zawodowego
Aktywność poza klasą
Zwiedzanie miasta z przewodnikiem (poznanie odwiedzonego miasta)