22 stycznia 2025
Środa, 22 dzień roku

Imienieny obchodzą:
Anastazy, Wincenty, Wiktor
Realizowane projekty Strona główna / Realizowane projekty / Międzynarodowe / KCA "Wiedza to Szansa na Akceptację" / Działalność po projekcie 


 Działalność po projekcie


 


Spotkanie z dziećmi z Fundacji 'Dialog"

W sobotę 20 maja 2023  w odbyło się w Centrum Aktywności Społecznej ul. Św. Rocha 3 kolejne spotkanie w ramach działalności poprojektowej projektu KCA z dziećmi z Fundacji „Dialog” w Białymstoku.

Program spotkania (opis ogólny) był następujący:

I część

1.  Zdzisław Kulikowski – przygotowanie występów z grupą chętnych dzieci, uzdolnionych muzycznie

2.  Pozostałe dzieci w głównej sali 104 zajęcia zabawowe,  ruchowe i konkursy („kłębuszek przyjaźni”; zabawa z chustą; tańce w kręgu, zabawy w językiem angielskim, zabawa z balonikami i inne...)

II część

1.Zajęcia warsztatowe w sali 103, 103 a (2 oddzielne grupy) - przygotowanie prezentów dla mam z okazji Dnia Matki ( kartki, koszyczki, kwiatki)

2.Próba zespołu Zdzisława w dużej sali.

III część. Poczęstunek w holu.

IV część

1.Prezentacja prac plastycznych (kartki dla mamy, kwiatek dla mamy, słoneczko)

2. Zakończenie – prezentacja przygotowanych piosenek

3. Rozdanie nagród, słodyczy i wspólne zdjęcie

Spotkanie zorganizowali  i poprowadzili  następujący słuchacze UTW w Białymstoku:

Danuta Sajur; Teresa Laustch; Alicja Temler; Barbara Stempniak;  Zdzisław Kulikowski;

Barbara Gawrońska; Helena Łukaszewicz; Jolanta Lasocka; Jadwiga Barcewicz

Mogliśmy też dzięki naszym słuchaczom z UTW przygotować słodki poczęstunek i zapewnić napoje w trakcie imprezy. Wszyscy uczestnicy bawili się jak jedna, wielka kilkupokoleniowa rodzina (dzieci w wieku od 3 do 13 lat oraz my seniorzy).

 

Jadwiga Barcewicz

 

       
       

 


Integracyjne warsztaty kulinarne

W dniu 7 lipca 2022 Fundacja "Dialog" w Białymstoku zaprosiła słuchaczy UTW Białystok na warsztaty w studiu kulinarnym „Zmokła Kura” (ul. Witosa 15B) w Białymstoku. Była to forma podziękowania za dotychczasową współpracę słuchaczom wolontariuszom Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku  w zakresie pomocy dzieciom uchodźców w odrabianiu lekcji, organizacji  spędzania czasu oraz innych  form pomocy z okazji różnych uroczystości okolicznościowych…

Podczas warsztatów mieliśmy okazję do wspólnego gotowania, poznania tajników  kuchni czeczeńskiej  oraz zasmakowania pysznych dwóch dań  kuchni tego narodu. Spotkanie prowadzili przedstawiciele narodowości czeczeńskiej Mama z Synem.

Bardzo dziękujemy Fundacji "Dialog" za zorganizowanie kulinarnych warsztatów integracyjnych i za wspólne gotowanie przedstawicielom narodowości czeczeńskiej!

Było pysznie!!!!

Jadwiga Barcewicz 

 






 


 

Zajęcia z dziećmi w Fundacji "DIALOG"

 

 

Mimo że  projekt KCA już się zakończył, przy realizacji którego nawiązaliśmy współpracę z Fundacją „ Dialog” my jako słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku  dalej kontynuujemy nasze działania na rzecz pomocy uchodźcom  ale tym razem głównie z Ukrainy:

 1.      2 osoby są mentorami  - opiekują się konkretnymi rodzinami.

 2.      3 osoby pełniły dyżury przy telefonach i udzielały informacji dotyczących

       zakwaterowania, transportu, pomocy materialnej

 3.      Pakowałyśmy tornistry dzieciom zaczynającym naukę w polskich szkołach

 4.      1 osoba raz w tygodniu uczy dzieci języka polskiego 

 5.      Co tydzień opiekujemy się dziećmi z Ukrainy , żeby ich opiekunowie mieli czas na

       załatwienie swoich spraw, czy też po prostu odpoczęli.

Dzieci poznają się i integrują , uczą się języka polskiego, poznają nasz kraj, nasze miasto i chociaż na trochę zapominają o wojnie.

 

 

Walentyna Łuksza

 


zajęcia do dnia 22.04.2022>>>

zajęcia 22.04.2022zajęcia 29.04.2022 >>.

zajęcia 29.04.2022>>>zajęcia 6.05.2022>>>


zajęcia 13.05.2022>>>

zajęcia z dziećmi z Ukrainy 10.06.2022 >>>>


 


Jak wiesz, to nie boisz się

 

O doświadczeniach UTW w Białymstoku z realizacji projektu dotyczącego problematyki uchodźczej.



 Danuta Sajur główny koordynator projektu




Edukacyjny projekt „Wiedza to Szansa na Akceptację” („Knowledge is the Chance of Acceptance” - KCA) został zrealizowany w ramach programu ERASMUS+. Uczestnicy z 3 organizacji: z Polski (UTW w Białymstoku), Turcji (GlobDev z Ankary) i Włoch (MoCa z Uniwersytetu we Florencji) poznawali problemy związane z kryzysem migracyjnym w krajach partnerskich.



Celem współpracy było z jednej strony poznanie tych wyzwań, a z drugiej przygotowanie materiałów, które mogą przydać się do przekazywania wiedzy na różnych spotkaniach edukacyjnych. Materiały powstałe w ramach projektu to:

1.      Książka w języku angielskim pt. „Wiedza jest szansą dla akceptacji” zawierająca analizę statystyczną i wnioski dotyczące problemu uchodźstwa w Europie i w krajach partnerskich. Książkę tę, w języku angielskim, opracował głównie partner turecki oraz w części partner polski i włoski.

2.      Folder – definicje pojęć związanych z tematem uchodźstwa (po angielsku – opracowanie organizacji tureckiej GlobDev, po polsku – opracowanie UTW Białystok).

3.      Książka „Jak wiesz, to nie boisz się. Kryzys migracyjny w Europie. 2014-2021” zawiera zestaw szeroko pojętych tematów charakteryzujących i wyjaśniających historię i przyczyny ostatniego kryzysu migracyjnego Europy. Publikacja ta jest napisana w języku polskim, głównie z myślą o grupie około 700 seniorów z UTW w Białymstoku.

4.      Program kursu o uchodźcach w języku angielskim opracowany przez partnera tureckiego. Materiałami uzupełniającymi do niego są wspomniane materiały edukacyjne. Mamy nadzieję, że zarówno program, jak i zebrane materiały będą pomocne przy organizowaniu kursów o tej tematyce, które mogą być skierowane również do osób z całej Europy.

5.      Realizacja projektu przypadła na okres pandemii COVID-19. Wtedy wiele razy zmieniała się również sytuacja migracyjna w Europie i w związku z tym także nasza wiedza o problemie. Na międzynarodowych spotkaniach edukacyjnych organizowanych przez każdego z partnerów poznaliśmy różne aspekty problemu uchodźczego, jakich doświadczają kraje partnerskie. Były to spotkania, które również służyły podzieleniu się doświadczeniami i rozwiązaniami stosowanymi w tych krajach.

6.      Prace naszych partnerów, opracowane przez dr Gildę Esposito z włoskiej organizacji MoCa i dr Hakki Bilgena z tureckiego stowarzyszenia GloboDev i zawarte w książce angielskojęzycznej oparte są na udokumentowanych źródłach (patrz pkt 1).

7.      Polscy uczestnicy samodzielnie zbierali materiały z książek, artykułów, internetu i tworzyli własne artykuły oraz samodzielnie prezentowali swoje prace podczas comiesięcznych seminariów organizowanych dla grupy projektowej. W okresie pandemii COVID-19 tematy seminariów były prezentowane na stronie internetowej projektu. 

8.      Przed rozpoczęciem projektu jego uczestnicy - seniorzy Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku nie mieli żadnej wiedzy na temat kryzysu migracyjnego w Europie. W tym czasie Polacy, w tym osoby starsze, bali się uchodźców i deklarowali, że niechętnie by przyjmowali ich w Polsce. Seminaria, podczas których zdobyli bardzo różną wiedzę na temat kryzysu migracyjnego, spowodowały zrozumienie wielu problemów i na pewno uczestnicy projektu pozbyli się strachu przed uchodźcami. Dlatego tak dumni jesteśmy z opracowania ww. książki (pkt.3).

Mamy świadomość, że publikacja ta odwołuje się tylko do powszechnie znanej wiedzy. Zawiera ona materiały prezentowane przez polskich uczestników projektu podczas szeregu seminariów oraz kilka opracowań naszych partnerów z Turcji i Włoch. Tylko taki rodzaj książki my, seniorzy, mogliśmy opracować. Jest tak, ponieważ słuchacze UTW mają różne wykształcenie, zawody i różne przygotowanie naukowe i z reguły niewielkie umiejętności w wyszukiwaniu tego typu informacji, ale także do tworzenia tego typu tekstów. Dlatego w niektórych artykułach znajdują się cytaty lub fragmenty prac, z których korzystaliśmy, zawsze z podaniem źródła. Ale tym bardziej jest ważne podkreślenie zaangażowania tych osób w tworzeniu książki. Świadczy to o tym, jak dużo wysiłku zostało włożone w pisanie tej książki, zwłaszcza przez grupę seniorów.



 

W I części tej książki przedstawiono problem ostatniego kryzysu migracyjnego UE od strony prawodawstwa we wszystkich krajach partnerskich. Dla lepszego zrozumienia tej problematyki przedstawiono także podstawowe pojęcia i definicje związane z tym obszarem. Poza tym rozpoznaliśmy, co robi UE w sprawie poprawy systemu prawnego przyjmowania uchodźców w Europie.

W II części spróbowano uchwycić, głównie historycznie, przyczyny powstawania fal uchodźców na całym świecie. Jasno z tego wynika, że zawsze praźródłem i przyczynami wojen wywołujących fale uchodźców uciekających z własnego kraju były rywalizacje różnych religii, wykorzystywane cynicznie przez polityków. Dlatego dla lepszego zrozumienia tego tematu nawiązaliśmy również do tych wątków. Zadziwiająca okazała się dla nas wiedza, że od wieków toczą się straszliwe walki pomiędzy różnymi religiami w różnych zakątkach Ziemi, ale również pomiędzy odłamami tych samych religii. Dowiedzieliśmy się, że nawet współcześnie przyczyną ogromnego uchodźstwa na świecie są okrutne walki religijne pomiędzy odłamami jednej religii.

III część to prezentacja sytuacji uchodźców w krajach partnerskich oraz stosunek ich mieszkańców do uchodźców. W związku z tym, iż w Polsce znaczącą część uchodźców stanowią Czeczeni, oraz że ośrodek dla nich znajduje się w Białymstoku, to właśnie ich sytuację prezentujemy szczególnie dokładnie. Pokazujemy działania społeczności białostockiej na rzecz uchodźców. W części tej znajdują się również opracowania naszych partnerów, którzy prezentują sytuację uchodźców we Włoszech i w Turcji oraz wyzwania związane z problematyką migracyjną.

W związku z tym, że współczesne wojny i konflikty w różnych krajach toczą się głównie pomiędzy różnymi odłamami islamu, to w IV części przekazujemy szereg informacji na temat tej religii. Dowiadujemy się o podstawach tej wiary, odłamach islamu, funkcjach imama oraz sytuacji kobiet w krajach islamskich.

W V części, dla lepszego zrozumienia przyczyn współczesnych wojen religijnych, prezentujemy historię krajów, w których aktualnie toczą się wojny pomiędzy różnymi odłamami islamu. Tak więc piszemy o Syrii, Czeczenii, Iranie, północnych krajach afrykańskich, o Kurdach i Jazydach. To właśnie stamtąd wyruszyły największe fale uchodźców, które kierowały się głównie w stronę krajów Europy.

VI część to konkluzje, propozycje rozwiązań oraz wnioski dotyczące problemów ostatniej fali uchodźców wypływające z wiedzy pozyskanej podczas trwania projektu KCA. Tutaj próbowaliśmy przedstawić głównie rozwiązania zaproponowane przez niektórych polskich naukowców i wnioski zawarte w Ekspertyzie PAN i NIK oraz niektórych organów rządowych. Prezentujemy również spojrzenie psychologa (jednej z uczestniczek projektu) na problem uchodźców. Bardzo cenne są spostrzeżenia i konkluzje dr Gildy Esposito, która spojrzała na problem w szerszej perspektywie, wręcz pokazała, jak bardzo pomocne dla UE byłoby przyjęcie tych uchodźców i ich asymilacja.

W zasadzie główne dwa wnioski, które nasunęły się podczas tego projektu, do których osobno doszli wszyscy partnerzy, to przede wszystkim konieczność poprawy systemu edukacyjnego uchodźców oraz wykorzystanie kultury do ich integracji.

Stan wiedzy prezentowany w tej książce ustalony jest na kwiecień 2021 roku.

W VII części prezentujemy zdjęcia obrazów namalowanych przez seniorów, które stanowią motto i myśl przewodnią tej książki. Podczas realizacji projektu grupa seniorów z UTW namalowała 50 prac związanych z problematyką uchodźców. Jej otwarcie zorganizowaliśmy w sali wystawowej Biblioteki Białostockiej. Obrazy pokazują odczucia i uczucia osób je malujących, bardzo wrażliwych na nieszczęścia uciekających ze swego kraju całych rodzin, ale również przekazują wiedzę o tragicznej sytuacji uchodźców, o ich okropnych przeżyciach podczas ucieczki z kraju i wędrówki w poszukiwaniu spokojnego miejsca do egzystencji. Wystawa ta miała ogromny odzew. W sytuacji pandemii obrazy zostały umieszczone na wielu stronach internetowych, gdzie wiele osób oceniła je bardzo wysoko.

Jedna z uczestniczek projektu – Janina Jakoniuk, która brała udział w międzynarodowym projektowym spotkaniu w Ankarze napisała poniższy wiersz. Niech będzie on dowodem na to, jak wielki wpływ na odczucia seniorów miały doświadczenia zdobyte podczas projektu.

„Kapadocja”, Janina Jakoniuk

 

 

 

 

Niezapomnianych wrażeń

 

 

 

dostarczyła mi Kapadocja.

 

 

 

Podziemne miasta trwające przez wieki,

 

 

 

zbudowane w tufowych skałach

 

 

 

wulkaniczne stożki, jaskinie, korytarze,

 

 

 

wydrążone przez podziemne rzeki.

 

 

 

Wchodząc w progi kościołów,

 

 

 

w półmroku i ciszy czujesz mistycyzm miejsca

 

 

 

w miękkich ścianach wyryty.

 

 

 

A kiedy zamkniesz oczy,

 

 

 

szept dawnych modłów słyszysz,

 

 

 

jak echo, tysiącami powtórzeń odbity.

 

 

 

Na pustynnej ziemi, w wulkanicznej skale,

 

 

 

oglądasz kamienne komnaty.

 

 

 

Podziw przechodzi w niedowierzanie,

 

 

 

że stworzyli te niezwykłe budowle ludzie,

 

 

 

swoją pracą i wiarą,

 

 

a byli to uchodźcy, pierwsi chrześcijanie.

 

Mam przyjemność poinformować, że Pani artykuł jest już dostępny na EPALE: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/jak-wiesz-nie-boisz-sie.

Z pozdrowieniami

Karolina Milczarek 

Biuro Edukacji Dorosłych

Krajowe Biuro Elektronicznej platformy na rzecz uczenia się dorosłych w Europie (EPALE)


 
 
© 2011 Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.